Asiakkaat

Kauppa

Muokkaamme palveluasennetta

Toimimme Suomen suurimpien kauppaketjujen kanssa yhteistyössä kehittäen heidän palvelu- ja myyntitaitojaan. Asiakkaamme arvostavat vahvasti sitä, että myyjän käyttäytyminen on muuttunut asiakasystävällisemmäksi ja he myyvät selkeästi enemmän kuin aikaisemmin.

Asiakkaidemme tarinoita

Delta Auto

Tuloksellisempaa autokauppaa

Spring Housen Tarjoava myyjä -valmennuskonseptin avulla Delta Auto hioi uusista automyyjistään timantteja ja puhalsi autokaupan konkareihin uutta energiaa. Sen seurauksena yrityksen myynti kasvoi kohisten ja rekrytointiprosessi tehostui. Rahallinen investointi valmennukseen tuotti 15-kertaisesti.

–Tiesimme toki itsekin, mitä jokaisen myyjämme pitäisi tuottaa ja osasimme kertoa uusille myyjillemme, että kahdenkymmenen potentiaalisen asiakkaan kontaktointi johtaa viiteen tapaamiseen ja lopulta yhteen kauppaan. Mutta ihmisten johtamisessa sekä aloittavien myyjien tukemisessa meillä oli paljon petrattavaa, sanoo Delta Auto Oy:n toimitusjohtaja Jari Lepistö.

Uusia ja ”vanhoja” myyjiä sekä toimipisteiden esimiehiä alettiin valmentaa tekemään entistä parempaa myyntitulosta Tarjoava myyjä -konseptin avulla.

Häkellyttävän hienoja myyntituloksia

Valmennuksessa Delta Auton omat myynnin työvälineet otettiin sekä myyjien että esimiesten aktiiviseen käyttöön. Myyjiä puolestaan ohjattiin tarttumaan kaikkien kanavien kautta tuleviin myyntimahdollisuuksiin ja työstämään ne kaupoiksi. Valmennuksen myötä havaittiin, että uudet myyjät onnistuivat myyntityössä parhaiten silloin, kun heidän esimiehensä keskittyivät perehdyttämiseen ja myyntiprosessin tukemiseen.

–Muutokset myyntilukemissamme olivat todella hienoja: keskimääräinen myyntikatteemme kasvoi edellisvuodesta peräti 44 000 eurolla myyjää kohden, Lepistö kiittelee.

–Rahallinen investointimme valmennukseen tuotti meille 15-kertaisesti. Valmennus tehosti myös esimiestyöskentelyämme ja rekrytointiprosessiamme. Lisäksi Auto Bild Suomi-lehden palvelututkimuksen tuloksissa Delta Auto nousi vuoden aikana toiseksi viimeiseltä sijalta ykköseksi.

Myynti ja johtaminen ovat ihmisiin vaikuttamista

Lepistön mielestä onnistumista selittää innostuksen syttyminen oman porukan kesken.

–Tärkeintä on ollut saada myyjiemme itsetunto kohdilleen sekä päivittäinen myyntityö perustekemisestä maagiseen suoritukseen. Siinä mielessä myynti ja johtaminen ovat erittäin lähellä toisiaan, hän hymyilee ja jatkaa:

Kaiken kaikkiaan Lepistö on erittäin tyytyväinen yhteistyöhön Spring Housen kanssa.

–Tapaamiset ja keskustelut Spring Housen ohjausryhmän kanssa olivat antoisia, sillä niissä kyseenalaistettiin monet alamme luutuneet käytännöt. Heistä oli myös suuri sparrausapu siinä, että kriittisimmätkin myyjämme saatiin sitoutumaan tähän projektiin, Lepistö hymyilee ja jatkaa.

Valmennuksen aikana saatu muutos:

  • Rahallinen investointi valmennukseen tuotti 15-kertaisesti
  • Auto Bild Suomi-lehden palvelututkimuksen tuloksissa Delta Auto nousi vuoden aikana toiseksi viimeiseltä sijalta ykköseksi
  • Kasvu muodostui sekä kappalemääräisestä kasvusta että myyntikatteen paranemisesta
  • Lisävarausteiden myynti ylitti tavoitteet
  • Uudet myyjät myivät ensimmäisen 4 kk aikana tuetulla prosessilla 77% enemmän kuin ilman tuettua prosessia rekrytoidut
  • Valmennukseen osallistuneiden kokeneiden automyyjien myynti nousi 56 %
  • Uudet myyjät ylittivät tavoitteensa 33% ja kokeneet myyjät ylittivät tavoitteensa 14%

Delta Auto

  • Täyden palvelun autoliikeketju Delta Auto myy ja huoltaa Kia-, Mitsubishi, Mazda- ja Opel-autoja paikkakuntakohtaisesti 26 toimipisteessään. Delta Bavaria myy ja huoltaa BMW-malleja.
  • Delta tarjoaa lisäksi huoltopalveluita kaikille merkeille ja korjaa korivauriot kolarin sattuessa.
  • Delta Auto on myös maan suurimpia käytettyjen autojen myyjiä.
  • Delta Auto on osa Delta Motor Group -konsernia.

 

“Rahallinen investointimme valmennukseen tuotti meille 15-kertaisesti.”
Jari Lepistö Delta Auto
Jari Lepistö Toimitusjohtaja, Delta Auto
Lue lisää Sulje

HOK-Elannon Alepa-ketju

Alepan myyjäkoulutus nuorille

Erinomaisella yhteistyöllä Alepa ja Spring House toteuttivat yhteishankkeen, jonka tavoitteena oli saada osaavia ja motivoituneita nuoria työntekijöitä. Kartoitusvaiheen jälkeen 22 nuorta aloitti kymmenen viikon koulutusohjelman, joka sisälsi myynti- ja asiakaspalvelukoulutusta, myymälöiden toimintojen tuntemusta, kassajärjestelmien opiskelua sekä työharjoittelua Alepa-myymälöissä.

Pitkäkestoisella koulutusohjelmalla vahvistettiin nuorten työyhteisö- ja viestintätaitoja, kateajattelua sekä tuoteryhmähallintaa. Erinomaisesti toteutuneen koulutusohjelman jälkeen 20 nuorta allekirjoitti työsopimuksen Alepan kanssa.

Palvelualan työt vaativat tietoa, taitoa ja tunnetta. Myyjän työ vaatii jatkuvasti päivittämään tietoa tuotteista, omavalvonnasta ja vaikkapa oheispalveluna myytävästä Veikkauksesta. Taito kasvaa hyvän perehdyttäjän avulla yrityksen ja erehdyksen kehää kiertäessä. Jokaisella kerralla kehä laajenee – syntyy uskallusta ja oivallusta. Sitä voi kai sanoa uskoksi itseensä ja kykyihinsä. Siitä uskosta kumpuaa ammattitaito.

”Myyjäkoulutuksen avulla olemme saaneet myymälöihimme suoraan Alepan erityiserityistarpeet täyttäviä työntekijöitä. Olemme satsanneet näihin nuoriin ja uskomme että heistä tulee pitkäaikaisia työntekijöitämme, tulevaisuuden vastuunkantajiamme”, kertoo Marko Lumppio palvelupäällikkö Alepa-ketjusta.

Ilman oikeassa paikassa olemisen tunnetta ei synny halua oppia. Siksi valmennusohjelma on matka sekä Alepaan, että itseensä. Jokainen on oman elämänsä toimitusjohtaja ja juuri sellaisia itsensä tuntevia ja itseään arvostavia työntekijöitä palveluala ja Alepa tarvitsevat. Hyvästä itsetunnosta nousee asiakkaan arvostama kyky palvella: halu auttaa ja taito olla hyödyksi.

”Erityiskiitokset TE-toimistolle erittäin sujuvasta yhteistyöstä sekä pääkouluttajalle, joka paneutui täydellä sydämellä ja kunnioittavalla otteella näiden erilaisilla taustoilla olevien nuorten maailmaan. Koulutus on monelle näistä nuorista ikimuistoinen, sillä osa teki tänään elämänsä ensimmäisen työsopimuksen”, Lumppio sanoo ja jatkaa

Lue Yhteishyvästa tarina yhden osallistujan kokemuksista täältä

“Myyjäkoulutuksen avulla olemme saaneet Alepan erityiserityistarpeet täyttäviä työntekijöitä.”
Marko Lumppio
Marko Lumppio Palvelupäällikkö, Alepa
Lue lisää Sulje